Profil zaufany – czym jest i dlaczego warto go mieć?

31 mar 2022

Profil zaufany – czym jest i dlaczego warto go mieć?

W dobie internetu i cyfryzacji wiele spraw urzędowych można załatwić bez wychodzenia z domu. Aby jednak wnioski i dokumenty miały moc prawną niezbędny jest podpis. Dzisiaj nie musimy już składać go osobiście w urzędzie, ale wykorzystać do tego profil zaufany. Czym on jest, jak założyć i w jakich konkretnie sytuacjach się przyda?

Szeroka informatyzacja najpopularniejszych dziedzin życia publicznego pozwala na załatwianie spraw urzędowych bez konieczności odwiedzania urzędów, wypełniania papierowych wniosków i stania w długich kolejkach. Profil zaufany to metoda, która ułatwia życie obywatelom, oszczędzając ich czas i oferując łatwiejszy dostęp do różnego rodzaju wniosków wraz z ich omówieniem. Z profilu zaufanego może skorzystać każdy, kto ma numer PESEL. System działa za sprawą szyfrowania danych, w tym imienia, nazwiska, numeru PESEL i daty urodzenia. Pozwalają one zidentyfikować daną osobę i złożyć wirtualny podpis na dokumentach, które następnie automatycznie wpływają do właściwego urzędu. Jakie sprawy załatwimy z profilem zaufanym i jak go stworzyć?

Jak aktywować profil zaufany?

Każdego dnia profil zaufany zakłada od 5 do 10 tysięcy osób. Większość robi to za pośrednictwem bankowości elektronicznej. To najszybszy sposób, by stać się użytkownikiem profilu. Jeśli wolimy potwierdzić swoje dane możemy udać się osobiście do banku. Po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu online wniosku będziemy poproszeni o okazanie dowodu osobistego, aby następnie uruchomić usługę.

Kolejnym sposobem jest wypełnienie internetowego wniosku, a później wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających. Takie punkty działają w urzędach gmin, starostwach powiatowych, oddziałach NFZ, ale i np. w placówkach pocztowych. LISTA PUNKTÓW

Ponadto dostępna jest także e-usługa umożliwiająca założenie tymczasowego profilu zaufanego (TPZ). Taki profil jest ważny 3 miesiące (tradycyjny natomiast 3 lata). Potwierdzenie tymczasowego profilu zaufanego odbywa się w trakcie wideospotkania z urzędnikiem.

Co załatwimy poprzez profil zaufany?

Dysponują profilem zaufanym możemy podpisywać wniosku oraz dokumenty bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędach. Zwykle do takiej procedury konieczne jest najpierw zalogowanie się na konto klienta lub poprzez logowanie do bankowości. Sam podpis zawsze jest związany ze wpisaniem w odpowiednie pole kodu, który przysyłany jest smsem na nasz numer telefonu (podany wcześniej we wniosku – można go w każdej chwili zmienić. Co załatwimy mając profil zaufany? Do najważniejszych portali, które są obsługiwane z poziomu profilu zaufanego, należą:

  • Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – otwieranie, zawieszanie, zamykanie działalności gospodarczej, zmiany we wpisie, itp.
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) - wnioski
  • urzędy skarbowe – coroczna deklaracja podatkowa, zmiana sposobu opodatkowania, itp.
  • Portal Sądów Powszechnych - dostęp do informacji o sprawie toczącej się z jego udziałem, np. związanej z niespłaconą pożyczką online, jako świadek czy pokrzywdzony.
  • portale administracyjne takie jak Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, mObywatel lub strona Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.

Coraz więcej instytucji publicznych decyduje się na umożliwienie logowania się poprzez profil zaufany. Dzięki temu z każdym miesiącem zwiększa się liczba jego użytkowników. Wielu z nich korzystając z możliwości profilu praktycznie całkowicie rezygnuje z tradycyjnego składania wniosków i odwiedzania urzędów. Co istotne, założenie oraz obsługa profilu są całkowiecie bezpłatne.

500 zł5 000 zł
Termin spłaty pożyczki
Kwota5 000,00 zł
Termin30 dni
Odsetki71,85 zł
Prowizja541,05 zł
Kwota do spłaty5 612,90 zł
RRSO308,30% *
Formularz Informacyjny*Nota prawna